Adevarul absolut despre digitalizarea inmatricularilor auto – O poveste nascocita!
Incepand din anul 2020, s-a ridicat la nivelul institutiilor statului problema digitalizarii procesului de inmatriculare auto. Pana la sfarsitul anului 2023, foarte multe centre de Taxe si Impozite au incorporat platforme de lucru cu publicul. Astfel, pentru inmatricularile auto din orasul Bucuresti, avem programele institutiilor DGITL din sectoarele 1, 3, 4, 5 si 6. Cu toate acestea, cele mai multe dintre ele au anulat din interactiunea fizica cu publicul. Desi, se vorbeste tot mai mult despre digitalizare, vedem cat de gresit se aplica in randul inmatricularilor auto.
Problema pleaca de la coruptia masiva din randul acestor entitati, unde fiecare institutie tine de pozitia ocupata. Mai mult de atat, fiecare centru al statului doreste sa detina platforma proprie de administrare a masinilor cetateanului. In randurile urmatoare, vom intelege de ce digitalizarea pentru procedurile de inmatriculare poate fi o poveste inventata si nascocita.
Digitalizarea pentru inmatricularile auto din anul 2024 si minciuna din spatele acestui fenomen
Atunci cand discutam de digitalizare, trebuie sa intelegem cum se practica aceasta formalitate in alte tari europene. Intregul sistem functioneaza extrem de simplu. Spre exemplu in Germania: Cetatenii vor trebui sa ataseze pozele pe platforma de transfer si inmatriculare ( gasiti mai multe detalii in link ). Aici, sunt trimise documentele de catre respondent, dupa ce au fost semnate. Noile acte ajung inapoi prin email, posta sau pe platforma online catre noul proprietar.
Cum se comporta fenomenul de digitalizare la nivelul Romaniei ( pentru procedurile de inmatriculare auto )?
In prezent, fiecare insitutie are propria platforma. Asadar, pentru un simplu transfer auto ( inmatricularea unei masini second hand cumparate din Romania ), este nevoie de inregistrarea pe mai multe softuri online. In paragrafele urmatoare va explicam cu lux de amanunt acest fenomen.
Cum sunt trimise documentele auto pe platformele institutiilor?
Centrele de Taxe si Impozite sunt primele care sunt accesate in cazul unui transfer auto. Masina este scoasa de la impozit de pe numele vanzatorului si va trece pe numele noului proprietar. In cazul cumparatorului, autovehiculul va fi inregistrat la noua institutie de Taxe si Impozite ( unde acesta are domiciliul ). Intr-o asa zisa era digitala, ( din pacate ) inmatricularea devine realizabila in mai multi pasi pe teritoriul tarii noastre.
Asadar, prima etapa este scoaterea din evidentele fiscale sau radierea masinii de pe numele vanzatorului. In cazul, in care acesta are domiciliul in sectorul 4, toata operatiunea se va realiza destul de rapid. Cu toate acestea, nu putem confirma acelasi flux si pentru restul sectoarelor.
In cazul sectorului 5, operatiunea poate fi prelucrata in 4 zile, doar daca cetateanul detine semnatura digitala. Aceeasi situatie se aplica si pentru centrele de Taxe si Impozite din sectoarele 3 si 6.
Pentru institutia de Taxe si Impozite din sectorul 1 este nevoie de prezenta la ghiseu
Pentru situatia sectorului 1, contul poate fi deschis doar daca cetateanul se va prezenta la ghiseu pentru deschiderea contului. Chiar daca nu este nevoie de semnatura digitala in acest caz, ideea fenomenului de digitalizare nu se poate aplica in acest context.
Situatia impunerii unei masini pe sectorul 1 cere ca dupa ce a fost creat contul respectiv, sa fie introduse datele pe platforma DGITL 1.
Trebuie inteles ca aceasta procedura anuleaza ideea de digitalizare. Atata timp cat este necesara prezenta la ghiseu, introducerea datelor pe platforma nu va mai avea niciun efect benefic pentru cetatean.
Nu putem discuta de digitalizare in acest moment
Singura platforma care functioneaza impecabil este cea de la Taxe si Impozite Sector 4. Restul aplicatiilor au lacune imense in procesare si dau erori pentru foarte multe dintre operatiuni.
Cum trebuie gandita modernizarea inmatricularilor auto si a digitalizarii pentru acest proces?
Primul si cel mai important pas este crearea unei platforme pentru toate institutiile ce participa la serviciul de inmatriculare auto. Aceasta trebuie sa grupeze toate centrele intr-un singur loc. Indiferent de localitatea in care aveti domiciuliul, va trebui sa intrati pe platforma respectiva si sa atasati documentele.
Digitalizare completa si complexa: crearea unei platforme pentru toate insitutiile
Conform afirmatiilor Ministerului Transporturilor se va crea o platforma functionabila in cadrul institutiei SPCRPCIV, care va prelua transcrierile intr-o forma online. Din cate observam din articolul respectiv, aflam ca aceste documente vor fi uploadate dupa ce au fost semnate electronic. Toate aceste actiuni nu simplifica din munca cetateanului. El va trebui sa obtina documentele vizate de institutia de Taxe si Impozite si apoi va trebui sa atasaze dosarul pe site-ului DRPCIV-ului. Din cate putem observa, intelegem ca procedura depunerii documentelor auto se va realiza doar pe baza unei semnaturi electronice.
Nu ajuta! Va trebui o platforma care sa unifice toate aceste proceduri.
Eliminarea semnaturii electronice din procedura de inmatriculare auto
Semnatura electronica este necesara pentru foarte multe proceduri in activitatea unei persoane juridice. Cu toate acestea, cetatenii de rand nu au nevoie de acest obiect electronic. Semnatura digitala este destul de costisitoare, iar in cazul unei persoane fizice va fi folosita doar o singura data: in situatia inmatricularii auto.
Conform declaratiei Ministerului Transportului, documentele pentru transferurile auto vor fi depuse doar pe baza acestei semnaturi. Asadar,…
Semnatura electronica trebuie eliminata din procedurile realizate de persoane fizice. Daca in cazul unei firme ramane lesne de inteles existenta acestui obiect electronic, in situatia unui simplu cetatean aceasta nu are niciun rost pe termen lung.
Digitalizarea va trebui realizata fara a fi necesara prezenta la ghiseu
Fenomenul de digitalizare va trebui sa faca o singura procedura: Sa digitalizeze. De aceea, o data ce respondentul ataseaza documentele online, nu va mai trebui sa se prezinte la ghiseu.
Vor trebui pastrate cateva centre pentru depunerile fizice
Credem si suntem de parere ca trebuie pastrata si prezenta fizica la ghiseu. Cetatenii mai batrani se vor descurca mai greu cu aceste aplicatii. Pe langa ei, mai sunt multe alte persoane care nu sunt deloc impacate cu tehnologia. De aceea, nu vor trebui facute discriminari si va trebui sa se permita tuturor sa realizeze operatiunile de inscriere si inmatriculare auto.
Acum ca am ajuns la sfarsit,… Ati vazut in acest articol, ce inseamna serviciul de digitalizare din prezent pentru inmatricularea unui autovehicul si cum ar trebui sa decurga aceasta procedura.
Leave a reply